O nas

W dniu 07.12 1956 roku, pismem Nr U.R.V-7, Prezydium Rady Narodowej m. Wrocławia - Zarząd Rolnictwa - Zarząd Urządzeń Rolnych przekazał w stałe użytkowanie pod pracownicze ogródki działkowe tereny położone we Wrocławiu między ulicami Laskową, Ziębicką, Morelową i Bardzką, oraz między ulicami Morelową, Ziębicką, Winogronową i Bardzką, o łącznej powierzchni ponad 11 ha.
Tereny te w dniu 24.04 1958 roku Wojewódzki Zarząd Pracowniczych Ogrodów Działkowych przekazał Wojewódzkiemu Zarządowi Łączności we Wrocławiu.
Kliknij tutaj, aby wyświetlić odpis protokołu zdawczo-odbiorczego.

Koszty związane z ogrodzeniem terenu, wytyczeniem alejek i działek oraz 10 studni pokryła Dyrekcja Wojewódzkiego Zarządu Łączności.
Pierwszymi użytkownikami działek byli pracownicy resortu łączności - stąd nazwa ogrodu, "Łączność". Obecni użytkownicy pochodzą z różnych środowisk i osiedli Wrocławia.

Pierwszym Prezesem został Pan Jan Szczuka, który kierował Zarządem do lat 80-tych i organizował początki ogrodu. W latach 1980 - 1984 planowana budowa Domu Działkowca nie doszła do skutku z powodów organizacyjnych. Budowy nie podjęto też w następnych latach przez zarządy kierowane przez Pana Stanisława Rajchela i Pana Mariana Kożucha. W latach 1996 - 1998 niecałą kadencję zarządem kierował Pan Stefan Grzelak. Nastąpił regres organizacyjny z powodu braku kierowania ogrodem. Po usilnych staraniach Pana Stanisława Mamuszki, Pana Eugeniusza Bóla i Pana Stanisława Paśnika wybrano zarząd, którego Prezesem został Pan Henryk Grabias. Została uporządkowana dokumentacja i zapoczątkowano modernizację ogrodu. Ogrodzono teren ogrodu. Przedwczesna śmierć Prezesa Henryka Grabiasa w 2002 roku znowu nie pozwoliła dokończyć sprawowania kadencji. Do końca kadencji funkcję Prezesa powierzono dotychczasowemu członkowi zarządu, Panu Zdzisławowi Adamiakowi, który tę funkcję pełnił w latach 2004 - 2010.

W w/w okresie w składzie zarządu i komisjach uczestniczyły osoby, które przyczyniły się do rozwoju ogrodu i budowy ogrodu - Pani Zofia Jodła, Pani Zofia Mossakowska, Pan Stanisław Paśnik, Pan Stanisław Mamuszka, Pan Mieczysław Gajownik, Pan Marian Badziak, Pan Stefan Gzik, Pani Alicja Dudzińska, Pan Wacław Szczypiór. Od 1996 roku księgowość ogrodu prowadzi nieprzerwanie Pani Marianna Kierońska. Zarząd ten uporządkował dokumentację ogrodu zakładając pełną ewidencję użytkowników działek.
W 2006 roku zakupione zostały dwa metalowe kontenery, w których urządzone zostało biuro zarządu oraz magazyn z warsztatem. Wymieniono stare, zniszczone ogrodzenie ogrodu. W 2007 roku wykonano przyłącze elektryczne doprowadzające napięcie do kontenerów. Wyremontowano 15 studni i pomp wodnych.

Na walnym zebraniu sprawozdawczo-wyborczym w dniu 10.04.2010 r. został wybrany nowy zarząd, komisja rewizyjna i komisja rozjemcza ogrodu.
Skład zarządu przedstawiał się następująco:
Prezes – Jan Balczunas
Wiceprezes – Bogdan Niciejewski
Sekretarz – Wiesław Perzanowski
Skarbnik – Zofia Jodła
Członek – Zdzisław Adamiak
Skład komisji rewizyjnej przedstawiał się następująco:
Przewodniczący – Zofia Mossakowska
Zastępca – Stefan Gzik
Członek – Alicja Dudzińska
Skład komisji rozjemczej przedstawiał się następująco:
Przewodniczący – Ryszard Kaczan
Zastępca – Jan Miksa
Zastępca – Elżbieta Bojczuk
Członek – Danuta Pawelska
Funkcję gospodarza ogrodu powierzono Stanisławowi Paśnikowi.
W dniu 30.06.2011 r. z pełnienia funkcji sekretarza zrezygnował Pan Wiesław Perzanowski. Na posiedzeniu zarządu w dniu 26.07.2011 r. przyjęto do pełnienia w/w funkcji Pana Bogusława MOTOWIDŁO.
W dniu 25.09.2012 r. z funkcji gospodarza ogrodu zrezygnował Pan Stanisław Paśnik a pełnienie jego obowiązków przejął Pan Krzysztof NOWACKI.
W dniu 11.06.2013 r. z pełnienia funkcji przewodniczącego komisji rozjemczej zrezygnował Pan Ryszard Kaczan i do chwili uchwalenia nowego statutu PZD tj. do dnia 23.10.2014 r. rozwiązującego tę komisję nikt nie pełnił tej funkcji.
W pracy w strukturach zarządu zrezygnowała w dniu 30.06.2013 r. Pani Zofia Jodła. Nastąpił nowy podział obowiązków. Od 16.07.2013 r. obowiązki skarbnika Pełni pan Bogusław Motowidło a funkcję sekretarza powierzono Panu Marianowi Kostowskiemu, który został dokooptowany do zarządu. Do dysponowania kontem bankowym ogrodu upoważniony został prezes i nowy skarbnik zarządu. Dokonanie operacji bankowych wymaga wspólnego udziału tych osób.
Z dniem 31.12.2013 r. z funkcji członka zarządu zrezygnował Pan Zdzisław Adamiak.
W dniu 22.03.2014 r. z dalszej pracy w zarządzie rezygnację złożył Pan Bogdan Niciejewski.
Z dniem 31.12.2014 r. z pracy w zarządzie w związku na stan zdrowia rezygnację złożył Pan Marian Kostowski.
W dniu 18.04.2015 r. odbyło się walne zebranie sprawozdawczo-wyborcze, po którym uległ zmianie skład zarządu.
Zarząd oraz komisja ogrodu zaistniała w następującym składzie osobowym: 
     Prezes Zarządu             Jan BALCZUNAS
V-ce Prezes Zarządu    Jan DZIAŁAK
Sekretarz                      Norbert WYSOCKI
Skarbnik                       Bogusław MOTOWIDŁO
Członek                        Kamil CZAPLIŃSKI
     Komisja Rewizyjna:
     Przewodniczący                Zofia MOSSAKOWSKA
     Z-ca przewodniczącego    Stefan GZIK
     Sekretarz                           Alicja DUDZIŃSKA.
Gospodarzem ogrodu do dnia 06.10.2015 r. - Krzysztof NOWACKI
Gospodarzem ogrodu od dnia 17.05.2016 r. – Jan KOWALIK
Gospodarzem ogrodu od dnia 30.05.2017 r. – Andrzej KĄTNY.
W związku z rezygnacją dalszego użytkowania działki przez Pana Mateusza ROK  powstał wakat na stanowisku  Instruktora Społecznej Służby Instruktorskiej.
W dniu 27.06.2017 r. z funkcji sekretarza zarządu zrezygnował Norbert Wysocki. 
W dniu 29.08.2017 r. do składu zarządu dokooptowano Panią Milenę HEJNĘ w charakterze sekretarza i Panią Monikę MRÓZ w charakterze członka zarządu.
Obowiązująca dokumentacja księgowa i rozliczeniowa ogrodu prowadzona jest na bieżąco przez księgowość ogrodu. Zawdzięczamy to naszej głównej księgowej Pani Mariannie KIEROŃSKIEJ.

W dniu 28.08.2011 r. zawarto umowę z wykonawcą projektu do wykonania robót budowlanych
do budowy instalacji sieci wodociągowej oraz na wykonanie szczegółowej mapy geodezyjnej ogrodu do tej inwestycji. W dniu 22.08.2012 r. został zatwierdzony projekt budowlany i udzielono pozwolenia na budowę przyłącza i instalacji wodociągowej w naszym ogrodzie.
W dniu 23.02.2013 r. przeprowadzony został przetarg nieograniczony na wykonanie sieci wodociągowej. Wybrano najkorzystniejszą ofertę. Firma AKWAPLANTA wykonała zamówienie. W ramach dotacji do inwestycji z OZ PZD we Wrocławiu otrzymaliśmy 115.000 zł.
W dniu 18.03.2013 r. podpisano umowę  z inspektorem nadzoru budowlanego i rozpoczęły się prace związane z inwestycją, które zakończono 18.06.2013 r. Woda jest doprowadzona do studzienki wodomierzowej na każdej działce. Działkowcy rozliczani są za zużycie wody na podstawie odczytów wskazań zamontowanych liczników w studzienkach. 
W latach 2014 – 2017 wymieniono ogrodzenie zewnętrzne od ul. Bardzkiej i nasadzono po remoncie ogrodzenia nowy żywopłot, utwardzono teren parkingu od ul. Ziębickiej,   utwardzono place pod pojemniki na śmieci na terenie ogrodu przy bramach od ul. Ziębickiej i Bardzkiej, zainstalowano dwie nowe tablice informacyjne, zainstalowano oświetlenie na kontenerze biura i kontenerze technicznym ogrodu, wprowadzono nowe oznaczenia alejek i działek w ogrodzie, wymieniono ogrodzenie zewnętrzne od ul. Laskowej.
W dniu 13.09.2014 r. odbyło się zebranie działkowców naszego ogrodu w celu przeprowadzenia głosowania w sprawie wyboru stowarzyszenia ogrodowego, które będzie prowadziło rodzinny ogród działkowy. Za pomocą listów poleconych powiadomieni zostali wszyscy członkowie PZD naszego ogrodu. Nie została podjęta uchwała ze względu na brak kworum i nasz ogród pozostaje
od 19.01.2014 r. jednostką organizacyjną Stowarzyszenia Ogrodowego w Warszawie Polskiego Związku Działkowców.
W chwili obecnej prace zarządu ogrodu odbywają się zgodnie z ustawą o rodzinnych ogrodach działkowych z dnia 13.12.2013 r. oraz statutem PZD uchwalonym przez XI Zjazd Delegatów PZD w dniu 23.10.2014 r.
W przyszłości planuje się wymianę ogrodzenia zewnętrznego od ul. Winogronowej, budowę Domu Działkowca jak również doprowadzenie energii elektrycznej do poszczególnych alejek.
Obecnie ogród nasz zajmuje obszar 10ha 49ar 71m² i podzielony jest na 255 działek z 13 alejkami. 
W dniu 18.07.2001 roku została sporządzona umowa użytkowania wieczystego w formie aktu notarialnego dotycząca naszego ogrodu. Określa ona użytkowanie wieczyste na 99 lat tj. do dnia 18.07.2100 r.
Ogrodzenia zewnętrzne ogrodu zostały wymienione na nowe w 2017 r. i 2018 r. Budowę siedziby dla zarządu ogrodu planuje się w 2020 r.
W dniu 27.04.2019 r. odbyło się walne zebranie sprawozdawczo-wyborcze, po którym uległ zmianie skład zarządu.
Zarząd oraz komisja ogrodu zaistniała w następującym składzie osobowym: 
     Prezes Zarządu             Jan BALCZUNAS
V-ce Prezes Zarządu    Jakub GILEWSKI
Sekretarz                      Teresa TATYS
Skarbnik                       Bogusław MOTOWIDŁO
Członek                        Kamil CZAPLIŃSKI
Członek                        Beata STASZAK
Członek                        Krystyna SYPNIEWSKA
     Komisja Rewizyjna:
     Przewodniczący                Monika MRÓZ
     Z-ca przewodniczącego    Łukasz ŁĘGOSZ
     Sekretarz                           Tomasz PORĘBNY


Gospodarz ogrodu             Andrzej KĄTNY
Księgowa                           Zofia MOSSAKOWSKA
Kliknij tutaj, aby wyświetlić akt notarialny Ogrodu.

W czasie trwania obecnej kadencji nastąpiły zmiany w organach samorządowych ogrodu. Obecny skład zarządu ogrodu przedstawia się następująco:

ZARZĄD OGRODU:

1. Prezes                   Jan BALCZUNAS              

2. Wiceprezes           Jakub GILEWSKI                

3. Sekretarz              Zofia MOSSAKOWSKA     

4. Skarbnik              Bogusław MOTOWIDŁO

5. Członek                Maria ŁUCZAK                   

KOMISJA REWIZYJNA:

1. Przewodniczący   Monika MRÓZ                      

2. Zastępca              WAKAT

3. Sekretarz             Tomasz PORĘBNY             

OSOBY FUNKCYJNE:

Gospodarz ogrodu: WAKAT

Instruktor SSI:         WAKAT

(Społecznej Służby Instruktorskiej)

 Odwiedzamy ogrody: ROD „Łączność” we Wrocławiu

ROD Łączność we Wrocławiu znajduje się przy ul. Bardzkiej. Jego położenie w pobliżu osiedli mieszkalnych powoduje, iż o dzierżawę działki w tym ogrodzie jest niezwykle trudno. Ze względu na swoją lokalizację śmiało można stwierdzić, że ROD „Łączność” stanowi miejską oazę przyrodniczą.

Prezesem ROD jest Pan Jan Balczunas, który wraz z członkami zarządu ROD dba o to, aby ogród się rozwijał i unowocześniał. Walne zebranie w ROD w roku 2018 podjęło uchwałę w sprawie budowy biura zarządu na terenie ROD i od tego czasu Zarząd ROD intensywnie pracował nad stworzeniem profesjonalnego miejsca, w którym będzie mógł przeprowadzać posiedzenia, przyjmować działkowców, ale również przechowywać dokumentację ogrodową zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Pomimo dużych trudności natury organizacyjno-personalnych wykonawcy budowy oraz trwającej pandemii został ukończony budynek na siedzibę zarządu ogrodu.






Czas pandemii wydłużył realizację budowy biura zarządu, niemniej jednak mimo różnych przeciwności Zarządowi ROD „Łączność” we Wrocławiu udało się wybudować i zagospodarować nowe biuro zarządu ogrodu.

Kolejnym etapem było, założenie i uruchomienie monitoringu, który został skierowany na bramy główne ogrodu oraz biuro, co z pewnością przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa na całym terenie ogrodu.

ROD „Łączność” we Wrocławiu tworzą działkowcy z pasją. Na każdej z działek ogrodowych można zobaczyć ciekawe aranżacje roślinne, niewielkie warzywniki oraz strefy relaksu tworzące harmonijną całość. Otwarty program nowoczesnego zagospodarowania i użytkowania działek na miarę współczesnych rodzin niewątpliwie ma odzwierciedlenie w działkach uprawianych przez działkowców w tym ogrodzie. Na każdej działce ogrodowej znajdziemy drzewa owocowe, czy warzywniki.

Dziękujemy Zarządowi ROD „Łączność” we Wrocławiu za poświęcony czas i rozmowę oraz życzymy dalszych sukcesów w udoskonalaniu ogrodu działkowego!

St. Instruktor ds. Oświaty ogrodniczej

Anna Melska


Na naszej stronie internetowej rod.lacznosc.wroclaw@gmail.com będziemy dzielić się informacjami, uwagami, planami i zamierzeniami dotyczącymi ogrodu. Ma ona służyć zarządowi do pracy bieżącej i do kontaktu z użytkownikami działek.

11 komentarzy:

  1. Witam! Poszukuje ogrodka bardzo prosze o kontakt 795804165

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam! Poszukuje ogrodka bardzo prosze o kontakt: 501736656

    OdpowiedzUsuń
  3. Kupię ogródek, proszę o kontakt 663388180

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo fajnie napisane. Pozdrawiam serdecznie !

    OdpowiedzUsuń
  5. Kupię ogrodek proszę o tel 881455207 Rafał

    OdpowiedzUsuń
  6. Chętnie odkupię ogródek działkowy.
    Proszę o kontakt
    663366383

    OdpowiedzUsuń
  7. dzień dobry, jak się z Państwem skontaktować? w sprawie wolnych działek, tel 577788883

    OdpowiedzUsuń
  8. Witam serdecznie odkupię ogródek mieszkam na gaju tel 666837157 Paulina

    OdpowiedzUsuń
  9. Dzień dobry, chciałbym kupić działkę, jak mogę się z Państwa skontaktować?
    734421211 Karina

    OdpowiedzUsuń
  10. Sprzedam działkę 111. Kontakt 538 335 265.

    OdpowiedzUsuń
  11. Działkowiec20 maja 2022 20:07

    Kiedy będzie prąd na działce?

    OdpowiedzUsuń